מוקד המועצה: 08-6257900

דור חדש של מנהיגות צעירה צומח בפזורה הבדואית בנגב

אתר נטפים חצרים מלווה 15 תלמידים מצטיינים מהפזורה הבדואית ומעניק להם כלים וכישורים להשתלבות בשוק העבודה. השבוע התארחו התלמידים באתר ליום שיא שבמהלכו נפגשו עם מנהלי הרכש, התכנון, הפיננסים והשיווק בחברה, למדו כיצד מכינים תכנית עסקית, איך צולחים ראיון עבודה ועוד מיומנויות שימושיות שיסייעו להם להתפתחות אישית ומקצועית בעתיד.

"כוכבי המדבר" הוא כפר הנוער הראשון בישראל לתלמידים נבחרים מהמגזר הבדואי שפועל במסגרת מרכז "ג'ו אלון" וייסדה עמותת "כוכבי המדבר" במטרה להצמיח דור חדש של מנהיגות בדואית צעירה שתשנה את המציאות בקהילה הבדואית במרחב הנגב בפרויקט המשותף ל"כוכבי המדבר" ול"נטפים", לוקחים חלק 15 תלמידים ותלמידות מצטיינים בגילאי 16-17, בכיתות י"א-י"ב. "נטפים" מלווה את התלמידים לאורך שנת הלימודים ומעניקה להם כלים שיסייעו להם להשתלב בשוק העבודה.

לאורך השנה, ליוו את המפגשים עם התלמידים אבי קונטנטה (מנהל מחלקת השיחול באתר) וגיא כהן (מנהל מחלקת הרכבה אוטומטית) בהכנת התכנית העסקית למיזם. "פגשנו קבוצה איכותית של ילדים ושמחנו לגלות בהם את האמביציה, המוטיבציה והנחישות להוביל שינוי ולשפר את מציאות החיים שלהם. התרגשתי לראות אותם צמאים ללמידה וחדורים אידיאולוגיה ליצירת עתיד טוב יותר", סיפר אבי.

במהלך יום השיא בנטפים, נחשפו התלמידים, לראשונה, לתחום התעשייה וקיבלו כלים לעבודה בתחום הרכש, שיווק ותכנון, ובעזרת עובדי נטפים השלימו את המשימה שהציבו לעצמם: הקמת מיזם להפחתת ומניעת האלימות נגד נשים במגזר הבדואי. במסגרת המיזם בכוונתם לקיים סדרת הרצאות ופעילויות בקרב הקהילה ביישובי האזור, ובכך לעורר מודעות ולשנות דפוסי התנהגות.

איתמר קאסל שהיה אמון על הצד השיווקי במפגש, הסביר לצעירים מה זה שיווק, איך מאפיינים קהל יעד, איך מכינים תכנית שיווקית, אילו כלים שיווקיים לבחור (פרסום באמצעות פלאיירים, רשתות חברתיות ועוד), אילו מסרים צריך לחדד, איך עושים זאת ומתי – כדי להשיג את המטרה, ואורית קציר התמקדה יותר בנושא המוצר עצמו (פיזי, וירטואלי או שירותי), החדשנות והערך המוסף שהוא מביא ללקוח, תוך בחינת המתחרים הקיימים בשוק.

"התרשמתי מאוד משליטתם בעברית ומהיכולות שהפגינו וגם מתכנית המיזם עצמה"  סיפר איתמר. "בכוונת הקבוצה הספציפית שעמה עבדתי, להגיע ל-300 איש ביישובים לקייה וחורה ולערוך עבורם סדרת הרצאות במתנ"ס ברהט במסגרת 'יום נגד אלימות'. בנוסף מתוכננות גם לילדים פעילויות בנושא. לדעתי  יש להמשיך ולהוביל את המיזם על ידי צוות עבודה ייעודי לטווח ארוך כדי שאכן תהיה לו השפעה משמעותית על הקהילה".

יעל דבש הסבירה אילו תהליכי רכש וכספים מעורבים בשיווק הרעיון, ביצוע סקר שוק, איזה כלים שיווקיים כדאי לבחור ובאילו עלויות, בהתחשב בתקציב הקיים, וגל שיפרוני ולימור זמיר (בסיוע אבי וגיא) הדריכו איך לגייס אנשים מתאימים להובלת המיזם; איך לראיין אותם, איך להתכונן לראיון עבודה, על מה לשים דגש, ובסוף בוצעו גם סימולציות בפועל.

נציג התלמידים, רשאד אבו סריחאן , לא הצליח לעצור את התרגשותו: "בסיור היום עברנו בזמן כל כך קצר כמה חוויות חיים שהוצגו בפנינו על צלחת של זהב, וראינו מפעל שבו חומרי גלם לאורך הקו הופכים למוצר בעיצוב גאוני שכולנו נהנים ממנו".

"אני מאחל בהצלחה רבה לנערים שבחרו נושא כל כך כאוב ורגשי שנוגע בכולנו, וברור לי שהם ישיגו את מטרותיהם", סיכם גיא והודה לצוות העמותה ולנטפים על ההזדמנות לקחת חלק בתכנית החשובה הזו.

פרויקט זה הוא אחד מרבים שבהם מעורבת החברה וחשוב לציין כי הוא רץ כבר שלוש שנים ברציפות. כל שנה מגיעה קבוצת תלמידים חדשה עם מיזם חדש משלה לפיתוח וקידום, מתוך כוונה להרחיב את הפעילות לתחומים נוספים ולהעמיק את השפעתה על כלל האוכלוסייה הבדואית והערבית באזור. כמי שצמחה במדבר בתנאים קשים של מחסור במים ומליחות בקרקע, וכחלוצה בהמצאת הטפטוף לטובת הפרחת הנגב, נטפים ממשיכה לתרום חזרה לפיתוח האזור במגוון הקהילות שבשכנותה.

תודה ויישר כוח לצוות המתנדבים הבלתי נלאה מאתר חצרים: גיא כהן, אבי קונטנטה, אליעזר קלמשס, איתמר קסל, אורית קציר, יעל דבש, גל שיפרוני, לימור זמיר ויהודית פלס שלקחו חלק בפעילות המסכמת.

יהודית פלס, מובילת אחריות חברתית באתר נטפים חצרים