הנגשה פרטנית להורה ולתלמיד במוסדות חינוך
לתלמיד עם מוגבלות, ולהורה עם מוגבלות יש זכות לקבל התאמות נגישות לשירותי חינוך ולמבנה. הנגשת מערכת החינוך בהתאם לצרכים של תלמיד או הורה עם מוגבלות תאפשר לתלמיד לממש את זכותו לחינוך ולשוויון ותאפשר להורה עם מוגבלות לקחת חלק בחוויות הלימודיות של ילדיו. החוק והתקנות מחייבים את הרשויות והבעלויות על המוסד החינוכי להנגיש את מוסדות החינוך ואת השירות החינוכי הניתן על ידם.
תלמידים עם מוגבלות, לדוגמה: מוגבלות בתחום הפיזי, מוגבלות בשמיעה ומוגבלות בראייה, הלומדים במוסדות חינוך, שהמבנה והריהוט אינם מותאמים לצורכיהם, זכאים להתאמות שיבוצעו באחריות הבעלות על המוסד החינוכי ובאמצעותה או על ידי הבעלים על המבנה, לפי חלוקת האחריות שקבועה בחוק השוויון. אם הבעלות מבקשת לקבל השתתפות ממשרד החינוך, עליה לפנות לשם כך למשרד ולפעול בהתאם לנהלים תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות בדרכי ההוראה, בלמידה ובחומרי הלמידה וההיבחנות, תיבחן זכאותם להתאמות על ידי הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר, שכן אישור התאמות אלו הוא באחריות משרד החינוך. תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות טכנולוגיה מסייעת, תיבחן זכאותם על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים בהתאם למוגבלות (מומחי התחום מהמתי"א, מומחי התחום מהמתי"א לעיוורים ומומחי תחום מהמרכז הטיפולי לכיבדי שמיעה וחירשים) יחד עם הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר. על הבעלות של המוסד החינוכי להבטיח שפעילויות חינוכיות המתקיימות מחוץ למוסד החינוכי, כגון פעילות מסוג טיולים, סל תרבות, סיורים, פעילות ספורט ופעילות אתגרית, משלחות לחו"ל ומסעות לפולין, תהיינה נגישות לפי החוק והתקנות בהתאם לצורכי התלמידים. בעת תכנון הפעילות, תינתן עדיפות לפעילות כללית נגישה, אולם במקרים מיוחדים ניתן לקיים פעילות נפרדת עבור התלמיד עם המוגבלות ובלבד שהובטח קיומה של חלופה נגישה, הולמת ומכבדת הפתוחה לכל התלמידים, בהשתתפות תלמידים עם מוגבלות ותלמידים ללא מוגבלות. מידע בנושא הנגשה פרטנית במוסדות חינוך
סוגי הנגשה
תהליך הגשת הבקשה להנגשה במוסדות חינוך