לתלמיד עם מוגבלות, ולהורה עם מוגבלות יש זכות לקבל התאמות נגישות לשירותי חינוך ולמבנה. הנגשת מערכת החינוך בהתאם לצרכים של תלמיד או הורה עם מוגבלות תאפשר לתלמיד לממש את זכותו לחינוך ולשוויון ותאפשר להורה עם מוגבלות לקחת חלק בחוויות הלימודיות של ילדיו. החוק והתקנות מחייבים את הרשויות והבעלויות על המוסד החינוכי להנגיש את מוסדות החינוך ואת השירות החינוכי הניתן על ידם.

מידע בנושא הנגשה פרטנית במוסדות חינוך

  • התאמות הנגשה פיזית

תלמידים עם מוגבלות, לדוגמה: מוגבלות בתחום הפיזי, מוגבלות בשמיעה ומוגבלות בראייה, הלומדים במוסדות חינוך, שהמבנה והריהוט אינם מותאמים לצורכיהם, זכאים להתאמות שיבוצעו באחריות הבעלות על המוסד החינוכי ובאמצעותה או על ידי הבעלים על המבנה, לפי חלוקת האחריות שקבועה בחוק השוויון. אם הבעלות מבקשת לקבל השתתפות ממשרד החינוך, עליה לפנות לשם כך למשרד ולפעול בהתאם לנהלים   

  • התאמות הנגשה בתחום הפדגוגי

תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות בדרכי ההוראה, בלמידה ובחומרי הלמידה וההיבחנות, תיבחן זכאותם להתאמות על ידי הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר, שכן אישור התאמות אלו הוא באחריות משרד החינוך.

  • התאמות הנגשה בתחום הפדגוגי-טכנולוגי

תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות טכנולוגיה מסייעת, תיבחן זכאותם על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים בהתאם למוגבלות (מומחי התחום מהמתי"א, מומחי התחום מהמתי"א לעיוורים ומומחי תחום מהמרכז הטיפולי לכיבדי שמיעה וחירשים) יחד עם הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר.

  • טיולים ופעילויות פנים וחוץ בית ספריות

על הבעלות של המוסד החינוכי להבטיח שפעילויות חינוכיות המתקיימות מחוץ למוסד החינוכי, כגון פעילות מסוג טיולים, סל תרבות, סיורים, פעילות ספורט ופעילות אתגרית, משלחות לחו"ל ומסעות לפולין, תהיינה נגישות לפי החוק והתקנות בהתאם לצורכי התלמידים.  בעת תכנון הפעילות, תינתן עדיפות לפעילות כללית נגישה, אולם במקרים מיוחדים ניתן לקיים פעילות נפרדת עבור התלמיד עם המוגבלות ובלבד שהובטח קיומה של חלופה נגישה, הולמת ומכבדת הפתוחה לכל התלמידים, בהשתתפות תלמידים עם מוגבלות ותלמידים ללא מוגבלות.

  1. בעת רישום תלמיד למוסד חינוך או בהתאם לצורך המתעורר במהלך השנה יש למלא בקשה ע"ג טופס מס' 1 להלן הטופס. יש לצרף לטופס הבקשה מסמכים רפואיים ו/או המלצות יועץ רלוונטי. 
  2. את הטופס יש לשלוח למנהלת תחום חינוך מיוחד אושרית לנצ'נר למייל [email protected]. ניתן להעזר ברכז.ת החינוך המיוחד של המסגרת החינוכית במילוי הטופס וקבלת מידע על התהליך. 
  3. הרשות תיידע את המוסד החינוכי על הבקשה ומהותה.
  4. צוות החינוך במוסד החינוכי ידון בפניה ויזמן סיור בהשתתפות נציג מחלקת חינוך מהרשות וכל הגורמים המקצועיים הרלבנטיים.
  5. הרשות תיידע את ההורים בדבר המלצות התאמות הנגישות.
  6. הרשות תבצע את עבודות ההנגשה. בהתאם להסכם מסגרת לעבודות שיפוצים והנגשה.
  7. הרשות תפעל בהתאם לנוהל מנהל החינוך של משרד החינוך לטובת קבלת סיוע בהוצאות ההנגשה ו/או רכישת הציוד.